گروه روابط بین الملل - دانشکده حقوق و علوم سیاسی lawpol
گروههای آموزشی
مدیر گروه
اعضای هیئت علمی اصلی
معرفی گروه
تعریف رشته:
علم روابط بین الملل دانشی نسبتاً جدید در حوزه علوم انسانی است که در پاسخ به ضرورتهای راهبردی بعد از جنگهای جهانی اول و دوم در دانشگاهها پا به عرصۀ وجود نهاد. این علم با سه پرسش بنیادین یعنی هستی مورد مطالعه، موضوع اصلی مربوط به این هستی و هدف و کارکرد روبرو است و دستگاه تحلیلی آن بر محوریت آنها شکل گرفته است. روابط بینالملل با یک هستی زیر نام نظام بینالملل روبروست وموضوع اصلی آن نیز نظم در چنین نظامی است که دستگاه تحلیلی آن بر پایه بازگفت نظم در نظام بینالملل ، تبیین وطراحی این نظم برای دستیابی و پایدارسازی مانایایی کشورها به عنوان عناصر این نظام و همچنین ثبات نظام بینالملل به عنوان یک کل است. بر این پایه میتوان علم روابط بینالملل را علم مطالعه نظم در نظام بینالملل دانست. بر پایه مفهوم نظم، روابط بینالملل با پرسشهای بنیادینی روبروست که محورهای اصلی این علم را شکل میدهند. برجستهترین آنها شامل سازههای فیزیکی که نظم در درون آن جاری میشود، پویشها و پیشرانهای نظم در نظام بینالملل، چرخههای نظم که شامل رشد، بلوغ و زوال آن خواهد بود، الگوهای رفتاری نظام بینالملل به عنوان یک کل(سیاست بینالملل)، الگوهای رفتاری کشورها به عنوان عناصر این نظام (سیاست خارجی و دیپلماسی) و سرانجام کنترل الگوهای رفتاری کشورها و نظام بینالملل و نظامهای کنترلی آنها اعم از رژیمهای بینالمللی رسمی و غیررسمی از آن جمله هستند. تحولات روابط بین الملل سبب پیچیدگی فزاینده نظام بینالملل شده است که از رهگذر آن این علم با واقعیتهای نوپدیدی روبروشده است که این واقعیتها دستگاه تحلیلی آن را متحول کرده است.
هدف:
هدفهای ایجاد رشته روابط بین الملل به دو بخش نظری و کارکردی دستهبندی می شوند . هدف نظری رشته روابط بینالملل، ارائه نظام شناختی از نظام بین الملل به عنوان هستی مورد مطالعه و نظم در آن به عنوان موضوع اصلی است. تلاش برای واکاوی اجزای شکل دهنده به نظم از جمله ارائه دستگاههای تحلیلی در مورد منطق نظم در سیاست بینالملل، سازههای فیزیکی نظم و ویژگیهای آنها، واکاوی پویشهای نظم در نظام بینالملل، ارائه دستگاه تحلیلی در مورد چرخههای نظم، واکاوای در مورد الگوهای رفتاری واحدهای شکل دهنده نظام بینالملل (سیاست خارجی) و الگوهای رفتاری نظام بینالملل به عنوان یک کل (سیاست بین الملل) و سرانجام مدیریت و کنترل نظم از جمله اهداف اولیه آن می باشند . از سوی دیگر، هدف اصلی کارکردی در رشته روابط بینالملل توانا شدن کشورها و مجهز شدن آنها به ابزارهای تحلیلی و سیاستگذاری در گستره خارجی و از این راه نیل به مانایی و امنیت ملی، منطقه ای و جهانی است که در پرتو آن تحقق سایر اهداف کشورها مانند توسعه و رفاه، خودشکوفایی و سرانجام دگرشکوفایی نظم جهانی در راستای منافع ملی آنها شدنی خواهد شد.
ضرورت و اهميت رشته:
رشته روابط بین الملل دارای گرایشهای تخصصی مختلفی است که کارکرد آن در تأمین نیازهای علمی کشور در حوزه سیاستگذاری خارجی متبلور میشود. تحولات شدید در محیط بینالمللی همزمان با ضرورت پاسخ کشورها به این تحولات از یک سو و نیاز کشورها به داشتن الگوهای مرجع در سیاست خارجی، پویایی ویژهای به این رشته داده است. به همین سبب ضروری است این پویایی در علم روابط بین الملل نیز به صورت پایدار مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس به نظر میرسد کارآمدسازی سیاست بین المللی و منطقه ای هر کشوری قبل از هرچیز به کارآمد سازی علم روابط بین الملل بستگی دارد که بر نیازهای داخلی و تلاش برای یافتن پاسخ علمی به این نیازها متمرکز شود.
در جهان حاضر، نظام بین الملل از چنان پیچیدگی برخوردار شده است که کشورها بدون شناخت کافی از آنها نه تنها در تأمین منافع ملی ناکام خواهند بود؛ بلکه شدت و سرعت تحولات به گونهای است که هرگونه عقبماندگی شناختی از این نظام، میتواند کشورها را با بحرانهای شدید و شاید غیرقابل کنترل روبرو سازد. از سوی دیگر، ایران به عنوان کشوری که در محیط سیستمی بسیار حساس قرار گرفته است و کانون و چهارراه برخورد و تلاقی جریانهای نظمساز یا بینظمکننده در سیستم بینالمللی است.همچنین ایران به عنوان یک قدرت منطقهای مطرح است که از نقشهای خود محروم شده و بایستی برای به دست آوردن آن تلاش کند. این ویژگیها بایستگی تجهیز فکری و سیاستگذاری در ایران به علم روابط بینالملل را بیشتر و ضروری میکنند تا از این راه توانایی پاسخ به نیازها و ضرورتهای برآمده از آرمانها، اهداف و همچنین فشارهای شدید بیرونی را داشته باشد. ضرورت یادشده نگاه ویژهای به علم روابط بین الملل را میطلبد که جامعه دانشگاهی ایران باید به آن توجه کند. بر این مبنا، به نظر می رسد کارآمدسازی سیاست بین المللی و منطقه ای کشورها از جمله ایران قبل از هرچیز به کارآمدسازی علم روابط بینالملل بستگی دارد.
نقش و توانائی فارغالتحصیلان:
فارغ التحصیلان این رشته با کسب مهارتهای فکری لازم قادر به تأمین نیازهای کشور در حوزههای زیر خواهند بود:
- تأمین نیروی انسانی لازم برای دانشگاههای کشور در آموزش دانشجویان؛
- تأمین نیازهای کشور در حوزه پژوهشی با موضوعات سیاست خارجی، سیاست بینالملل، طراحی راهبردهای کارآمد در حوزههای دفاعی، امنیتی، سیاست خارجی و دیپلماسی؛
- تربیت کارشناسان روابط بینالملل برای ادارات و نهادهای اجرایی گوناگون؛
- تربیت نیروهای کارآمد در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی؛
- تربیت نیروهای کارآمد در بخشهای راهبردی و دفاعی.
طول دوره و شکل نظام:
شکل این دوره و نظام دانشگاهی به صورت ترمی- واحدي خواهد بود. هر واحد نظري معادل 16 ساعت در طول یک نیمسال تحصیلی تدریس میشود. دوره دکتري روابط بینالملل بالاترین مقطع تحصیلی در آموزش عالی میباشد و طول دوره آن حداکثر 5 سال است که به دو مرحله آموزشی و پژوهشی مستقل از هم تقسیم میشود و با دفاع از رساله پایان میپذیرد. با توجه به پیچیدگی روزافزون علم روابط بینالملل و نیاز کشورها به تخصصهای گوناگون در عرصه سیاستگذاری خارجی و سیاست بینالمللی و همچنین نیازهای کشور رشته علمی روابط بینالملل بر پایه کارکرد خود در گستره نظری و کارکردی به چهار گرایش زیر تقسیمبندی می شود که عبارتند از:
- سیاست و امنیت بین الملل؛
- اقتصاد سیاسی بین الملل؛
- ایران و سیاست بین الملل؛
- دیپلماسی و سیاست خارجی.